« Donne ch'avete intelletto d'Amore
io vo' con voi della mia Donna dire,
non per ch'io creda sua lauda finire
ma ragionar per isfogar la mente. »
(Vita Nova, 1a canzone)

 

Intelletu e istrutzione


I

Narat Platone chi Sabidurìa
comintzat semper cun sa meraviza,
ma oe a custa zente 'e su duamiza
peruna cosa lis faghet ispantu.

In sa virzine ancora pitzinnia,
cando s'Intelligentzia tenia abiza,
curiosu forrogai a piza a piza
su mundu, chi pariat tottu un'incantu;

e si no bistat chi mi nd'ana frantu
da s'isprigu ‘e sos ogios s’istupore,
fu’ abarradu fidele a cuss'Amore
chi ogni coro zentile faghet s'antu.

E invece a dolu meu m'an istruídu
e mai apo a torrare gai istupídu.


II

Nachi fu po che ogare s'ignorantzia
chi an resu obbrigatoria s'istrutzione,
e invece ch'an bogau sa Traditzione
lassandemos, po finta, calchi “impiastru”.

Innanti che tenimis abbundantzia
de Obreris e de Ischentes a muntone;
buttegas s'agattait a ogni chizone
e ognunu in s'arte sua fuit unu Mastru.

Maestria fuit a intretzare canna e ozastru,
b'iat arte manizande marra e pinna,
e Mastros ch'iat po pannu, ferru e linna;
ma como cun s'iscola.... ite disastru!

Sa mente chi fuit sabia, lestra e bona
s’est fatta primmu macca e poi mandrona.

III


No’ bastat chi cunvintu ch'at sa zente
a diventare massa uniformada,
cust'ispecie 'e cultura il-latinada
s'Ischire ch'at boltadu in par-Istoria

Cussu chi naran como intelligente
de vera Intelligentzia pagu nd'ada,
s'istrutzione bi l'at indrommigada
e lassadu l'at solu sa memoria.

E gai si faghet titulu de gloria
de tottu sas modernas colcorigas,
ca po biver sa vida 'e sas frommigas
s'Intelligentzia no est obbrigatoria:

bastat s'istintu chi dat sa Natura
e una vernice de media cultura.


IV


Però mancari creben sos butzinos
chi sun oldivinzande cust'ingannu,
no tottu in d'unu male est unu dannu
ca semper una faccia b'at contraria.

Chie tenet Fide in sos Pianos Divinos
po custu mundu no si leat afannu,
ischit chi b'at un'Ordine prus mannu
de sa nostra esistentzia chi est precaria.

Ma sos chi creen a sa vida ordinaria
no bien chi est sacra e no tenen rispetu
ca "peldidu an su bene 'e s'Intelletu"
chi fuit s'unica cosa netzessaria.

E oe senza Intelletu, cun Resone,
chie l’at s'immaculada Cuncetzione?

Intelletto e istruzione


I

Dice Platone che la Sapienza
inizia sempre con la meraviglia,
ma oggi a questa gente del duemila
non c’è niente che li possa stupire.

Nella mia ancora vergine infanzia,
quando l’Intelligenza avevo sveglia,
curioso frugavo palmo a palmo
il mondo che pareva un vero incanto.

E se non fosse che mi hanno tolto
dallo specchio degli occhi lo stupore
sarei rimasto fedele a quell’Amore
che ogni cuor gentile rende santo (vanto).

E invece, ahimè, mi hanno istruito
e mai ritornerò così stupìto.


II

Dicon’ ch’era per toglier l’ignoranza
che han reso obbligatoria l’istruzione,
ma hanno tolto però la Tradizione
lasciandoci, per finta, qualche “impiastro”.

Prima avevamo in abbondanza
Mastri d’Opera e Maestranze a volontà,
Botteghe si trovavano ad ogni angolo
ed ognuno della sua arte era Maestro.

Maestria era intrecciare canna ed olivastro,
c’era arte maneggiando zappa e penna,
e Maestri eran nel panno, ferro e legno;
ma oggi con la scuola… che disastro!

La mente ch’era saggia, lesta e buona
si è fatta prima sciocca e poi poltrona.

III


Non basta che ha convinto buona gente
a diventare massa uniformata,
questa specie di cultura s-latinata
il Sapere ha girato in fanta-Storia.

Quello che ora chiamano intelligente
di vera Intelligenza ne ha ben poco,
l’istruzione gliel’ha intorpidita
e lasciato gli ha solo la memoria.

E così si fa un titolo di gloria
di tutte le moderne idiozìe,
poiché per una vita da formiche
l’Intelligenza non è obbligatoria:

basta l’istinto che dà la Natura
e una vernice di media cultura.


IV


Però per quanto facciano quei demoni
che stanno organizzando quest’inganno,
in un male non c’è soltanto un danno
perché sempre una faccia vi è contraria.

Chi ha la Fede nei Piani Divini
per questo mondo non si prende affanno,
sa che esiste un Ordine più grande
della nostra esistenza, che è precaria.

Ma quei che credono alla vita ordinaria
non san’ che è sacra e non hanno rispetto
ché “perso hanno il ben dell’Intelletto”
ch’era l’unica cosa necessaria.

Ed oggi senza Intelletto, con Ragione,
chi può aver l’immacolata Concezione?

Francesco Sanna